Kerstactie Pro League waanzinnig succes

De kerstactie van de Pro League, haar clubs en partners klokte deze middag opnieuw af op een recordbedrag voor het goede doel. Dankzij de fans werd 157.365 euro opgehaald voor Younited Belgium. Dat bedrag wordt ingezet om kwetsbare personen via voetbal opnieuw perspectief te geven. Het populairste shirt was dat van Antonio Nusa (Club Brugge) en wisselde van eigenaar voor 3.023 euro. Het populairste item dit jaar was een kampioensbeker van KAA Gent uit 2015. De “feestbeker” van dat jaar ging voor een recordbedrag van 8.500 euro onder de hamer.

Lorin Parys, CEO van de Pro League, is trots op het behaalde resultaat. “Onze fans toonden zich de voorbije kerstperiode erg begaan en solidair met de spelers van Younited. Dankzij onze clubs en partners konden we ongetwijfeld het leukste veilingaanbod van de voorbije jaren aanbieden. De supporters zijn er dan ook echt voor gegaan! We kunnen met de opbrengst van de kerstactie meer dan 1.000 kwetsbare personen en hun families steunen om opnieuw stappen in de samenleving te zetten. Ik ben alle clubs, partners en supporters dan ook erg dankbaar. Ze bewijzen opnieuw dat ons profvoetbal een echte sociale motor is die verenigt en solidair is. Via ons beleidsplan dat we in 2023 voorstelden zullen we in het nieuwe jaar op hetzelfde elan verdergaan."

Feestbeker leverde hoogste bedrag ooit op

De vijftiende editie van de kerstactie stelt het vorige record van 155.000 euro opnieuw scherper naar 157.365 euro. Het veilingplatform MatchWornShirt telde een totaal van 4.914 biedingen uit 37 verschillende landen. Onze verzendingspartner DHL gaat de komende dagen en weken aan de slag om de geveilde shirts en andere items tot bij de fans te brengen.

Het populairste shirt kwam deze editie van de schouders van Antonio Nusa van Club Brugge voor het bedrag van 3.023 euro. De top drie werd vervolledigd door Arthur Vermeeren (2.902 euro) en Toby Alderweireld (2.800 euro). De populairste club was Royal Antwerp FC (23.427 euro). Het populairste shirt uit de Challenger Pro League was van topschutter Adriano Bertaccini (RFC Liège) en leverde 825 euro op, terwijl het meest gegeerde shirt uit de Lotto Super League van Febe Vanhaecke (Club YLA) voor 875 euro onder de hamer ging.  

Bij de specials die met de hulp van allerlei (media)partners werd samengesteld, was de feestbeker van KAA Gent uit 2015 het absolute prijsbeest met een recordbedrag van 8.500 euro. Ook de VIP-arrangementen voor de Croky Cup-finale (1.700 euro), de Gouden Schoen (1.674 euro) en een match van RSC Anderlecht (1.463 euro) brachten heel wat geld in het laatje.

45 Younited-teams

Momenteel zijn er 45 Younited-voetbalteams verspreid over België. Hun spelers zijn experten in het dagelijks overleven die strijden tegen kwetsbaarheid op vlak van huisvesting, psychische gezondheid, welzijn, armoede of verslaving. 

Bij hun team bouwen spelers aan zelfvertrouwen, krijgen ze meer structuur in hun leven en leggen ze ook contact met hulpverleners en lotgenoten. Ze vinden in hun team meer dan enkel ploegmaats, ze vinden er ook een thuis.

Bert Ballegeer, coördinator Younited Belgium: “Met de opbrengst van de Kerstactie kunnen we samen met clubs uit het prof- en amateurvoetbal een thuis bieden aan mensen die in de samenleving al te vaak uit de boot vallen. Een thuis van ploegmakkers en coaches, van warmte en aanvaarding: de filosofie van kerst doorheen het hele jaar dus.”

Bert Ballegeer